1 november: Het vertrek

Onder een stralende herfstzon vetrok ik deze namiddag naar Bangkok via Zürich. Eerst pakte ik de laatste spullen in, en maakte ik mijn huis klaar voor een afwezigheid van 5 weken. Mijn vader zette mij en mijn fietsdoos af aan de luchthaven van Zaventem. Na de aanslagen in maart werd de Kiss&Ride zone afgeschaft. Vertrekkende passagiers afzetten kan alleen in de parkings P1, P2, en P3. Hiervoor mag je een kwartier gratis parkeren. Dit tarief gold alleen voor de verste zone van P1. Doorrijden naar de vertrekhal kostte 3 EUR voor een kwartier. Uiteindelijk bracht dit me niet veel dichterbij. Eenmaal uit de parkeergarage moest ik nog 200 meter in openlucht lopen naar de eerste geïmproviseerde veiligheidscontrole in een witte partytent. De tent stond vlakbij de uitgang van parking P3. Gelukkig was het stralend herfstweer. Maar het pad was niet voorzien op fietsdozen. Vaak moest ik de doos voorbij een obstakel dragen en terug dwars op de kar zetten.

In tegenstelling tot mijn vorige twee ligfietsenreizen, vlieg ik deze keer met SWISS in plaats van Qatar Airways. De nationale luchtvaartmaatschappij van de golfstaat Qatar had in het verleden zeer aantrekkelijke voorwaarden voor fietsreizigers. Mits aanmelding van de fiets, werd de bagagelimiet opgetrokken van 30 kg naar 40 kg. De enige voorwaarde was dat de fiets in een doos werd verpakt. De fiets kon dus gratis meevliegen op de zeer aantrekkelijk geprijsde vluchten van Qatar. Sinds mijn vorige ligfietsreis naar Cambodja in februari 2016 heeft Qatar Airways de voorwaarden voor fietsvervoer drastisch gewijzigd. Het vervoer van ‘sporting equipment’ tussen 23 en 32 kg zoals mijn ligfiets kost nu 250 USD per enkele reis. Bovendien mag de optelsom van de afmetingen van de fietsdoos (L + B + H) de 300 cm niet overstijgen. Mijn fietsdoos weegt 28 kg en heeft als afmetingen 196 x 117 x 27 cm. De optelsom van de afmetingen is dus 340 cm. Qatar Airways heeft de voorwaarden voor het fietsvervoer zo streng afgesteld dat mijn ligfiets uit de boot valt. Zelfs zonder de onmogelijke voorwaarde over de omvang van de fietsdoos blijft fietsvervoer bij Qatar een kostelijke grap. De prijs van de vlucht verdubbelt bijna wegens de bijkomende kost van tweemaal 250 USD. SWISS biedt ook vluchten aan tegen aantrekkelijke prijzen. Fietsvervoer kost 100 EUR per enkele reis. Hierbij wordt de fiets buiten de bagagelimiet van 23 kg gehouden. Inpakken in een doos is zelfs niet nodig, maar ik heb het toch gedaan. Het Oostenrijkse zusje van SWISS, Austrian Airlines, biedt gelijkaardige voorwaarden voor fietsvervoer aan. Maar het vluchtschema naar Bangkok was aantrekkelijker bij SWISS.

De eerste vlucht naar Zürich had 20 minuten vertraging. Het kleine Fokker-toestel stond in panne. Daarom had SWISS een grotere Airbus A320 als vervangtoestel gestuurd. Ik had de volledige stoelenrij voor mezelf. Het vliegtuig deed amper 45 minuten over de vlucht, en maakte de vertraging meer dan goed. De aansluitende vlucht naar Bangkok vertrok zonder veel vertraging. De Boeing 777 was wel helemaal vol.
Fietsstatistieken:

0,00 km

0 u 0 min

0,00 km/u

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.