14 mei: De tempels en schrijnen van Kyoto

In de loop van de nacht was de regen eindelijk gestopt. Toen ik na het ontbijt buiten kwam, scheen de zon tussen kleine witte wolkjes. Nu kon ik eindelijk Kyoto per ligfiets verkennen zoals ik het maanden geleden had gepland. De stad Kyoto is aan alle kanten omgeven door bergen behalve aan de zuidkant. De meeste tempels en schrijnen liggen aan de voet van de oostelijke bergen. Ik fietste 5 kilometer in zuidoostelijke richting. Mijn eerste stop was het Fushimi Inari schrijn. Ik arriveerde langs de zijkant via een smal steegje. In de hoofdstraat stond duidelijk een fietsparkeerverbod aangegeven. Dus maakte ik rechtsomkeer naar de wirwar van steegjes om mijn ligfiets ergens discreet te parkeren. Op de kaartapp van mijn smartphone plaatste ik een virtuele speld om mijn ligfiets vlot te kunnen terugvinden. Even later sloot ik me aan bij de massa bezoekers in de hoofdstraat.
Shintoïstische heiligdommen hebben vaak een kenmerkende rode toegangspoort. Deze traditionele ‘torii‘ staan symbool voor de overgang van de gewone wereld naar de heilige wereld. Bij het Fushimi Inari schrijn heeft men dit principe creatief opengetrokken. In plaats van één poort staat het volledige parcours volgebouwd met torii. Het was alsof je onder een lange arcade van oranjerode torii liep.
In het eerste stuk perste de massa zich moeizaam door de smalle torii. De arcade van torii was voor iedereen nieuw, en niemand weerstond de drang om dit op de foto vast te leggen. Voorbij de afslag naar de berg Inari werd het minder druk. De galerij van torii klom gestaag de berg op. Onderweg passeerden we verscheidene schrijnen, en ook op de top van de Inari stond een schrijn. Boven op de berg stonden de torii verder uit elkaar dan aan de voet.
Tegen de middag fietste ik een kilometer noordwaarts. De Tofuku-ji tempel heeft twee aparte siertuinen die elk voor zich 400 ¥ (3,05 €) entreegeld vroegen. De Hojo Hasso tuin had aan de voorkant een siertuin met rotsblokken op grind en in een hoekje een paar mosbergen. Het grind was in gestileerde sporen getrokken. Bij het woord siertuin denk ik spontaan aan groenpracht en bloemen en niet aan een grindperk met rotsen. Maar bij een zentuin draait alles rond symboliek. De rotsblokken in deze tuin staan voor de vier hemelse eilanden, de grindpatronen voor de ruige zee, en de mosbergen voor de vijf heilige bergen.
Toen ik terug op de ligfiets lag, was de lunchtijd bijna voorbij. Ik besloot om onderweg naar de volgende tempel te stoppen aan een restaurant. Op een drukke baan zag ik hier en daar een eetgelegenheid maar nooit een naar mijn zin. Uiteindelijk stopte ik aan een tempura-restaurant. Bij tempura worden ingrediënten in een beslag geduwd en kort gefrituurd. Voor 900 ¥ (6,68 €) at ik een smakelijk bord met tempura-reuzengarnalen en tempura-groenten op een bed van witte rijst.
Om half drie fietste ik naar de laatste tempel voor vandaag. Onderweg naar de parking belandde ik in een file bergop. Boven aan de parking moest ik ook een parkeerticket voor mijn fiets kopen. Het ticket van 200 ¥ (1,52 €) bleek een dagpas te zijn die geldig was op 10 fietsenparkings verspreid over de belangrijkste bezienswaardigheden van Kyoto. Te voet mengde ik me in de massa die zich door een straatje met souvenirwinkels naar de Kiyomizu-dera tempel slenterde. Ik merkte opvallend veel bezoekers in kimono op, vooral jonge vrouwen maar ook mannen. In Kyoto kan je op tal van plaatsen een kimono voor één dag huren. Ik ben niet meteen van plan om er zelf een te huren. Een kimono is immers nogal onhandig op een ligfiets.
Na het bezoek aan de tempel fietste ik naar de fietsenwinkel Wadachi in de buurt van mijn hotel aan de drukke Gojo Dori boulevard. Het probleem met de achterwielspanner bleef ook vandaag steeds terugkeren. De fietsmonteur haalde de wielspanner er uit. Op het eerste zicht was er niets mis mee, behalve dat de hendel nogal stroef bewoog. Hij smeerde de hendel en plaatste de spanner terug in de naaf. Het wiel klemde terug goed. De rolweerstand leek weer prima in orde te zijn. Morgen zal ik ondervinden of het probleem echt is opgelost. Desnoods keer ik morgenavond weer. Samen pompten we de banden naar een spanning van 5 bar. Toen ik vroeg wat de rekening was, wuifde de monteur dat het gratis was.
Fietsstatistieken:
15,90 km
1 u 3 min
15,14 km/u

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.