Vandaag ben ik uitgerust opgestaan, klaar om de toerist in Mandalay uit te hangen. In de voormiddag bezocht ik Mandalay Palace, een 19de-eeuws koninklijk paleis op een gigantische vierkante site van 2,5 op 2,5 kilometer. De hele site is omheind met een muur en een gracht. Het paleis staat in het ovale centrum midden in het vierkant. De rest van de oppervlakte wordt door het leger ingenomen, onder meer voor huisvesting van soldatenfamilies. Op de paleismuren kon het leger het niet nalaten om de westerlingen te waarschuwen met een grote banier. Indien de Tatmadaw (het Leger) en het Volk samenwerken, zullen ze iedereen die de Unie van Myanmar belaagt verpletteren.
Na de middag bezocht ik nog enkele tempels. Vlak voor zonsondergang kwam ik in de marktbuurt aan. Het verkeer was helemaal vastgelopen in de avondspits. De marktkramers waren reeds aan het sluiten, dus ik was een beetje te laat. Niet erg, want ik wilde toch niets kopen. Alles wat ik koop moet ik immers de volgende weken op de fiets meezeulen. Na mijn terugkomst in Yangon vervalt dit bezwaar, en kan ik me alsnog laten gaan in het shoppen.
Fietsen in aan stad als Mandalay is een bijzondere ervaring. Op een kruispunt links afslaan gaat op een heel andere manier dan we in België gewoon zijn. Voorrang van rechts bestaat hier niet. Wie uit een grotere straat komt heeft meer voorrang dan het verkeer dat uit een kleinere straat komt, maar slechts totdat het geduld van het verkeer eindigt. Om links af te slaan, fiets je traag naar het midden van de weg. Als er een klein gaatje valt in het verkeer dat van rechtdoor en links komt, dan spring je er in. Dit doe je niet alleen, want naast je staat ondertussen een dozijn motorfietsen en gewone fietsen die hetzelfde doen. Het is dus de bedoeling dat je zachtjes aan de tegenliggers tot vertraging dwingt totdat je kan afslaan. In theorie wordt niemand verplicht om voet aan de grond te zetten. Voor wie weinig geduld heeft, is er nog een andere manier om links af te slaan. Je slaat zo kort mogelijk links af, zodat je het verkeer dat links staat te wachten langs links voorbijsteekt. Vervolgens steek je schuin de straat naar de rechterkant over als het even wat minder druk is. Dit heb ik vandaag en gisteren af en toe gezien, al heb ik zelf steeds de tragere maar veiligere manier gebruikt.
Fietsstatistieken:
24,19 km
1 u 36 min
14,98 km/u
Dag Kristof, fijn dat je met fiets en al goed bent aangekomen. Ik volg je reiservaringen met heel veel belangstelling. Geniet er van en laat ons een klein beetje meegenieten vanaop afstand.